tirsdag 24. februar 2009

Tuppetur

Monsen lusker blant istappene..


Ja nå er det tøffe vintertider for tuppene om dagen.... Siden utegården har blitt tatt av et uforutsett ras, så er de tvunget til et liv inne i hønsehuset. Det har egentlig gått veldig bra helt fram til nå. Her om dagen gjorde jeg noe som jeg egentlig angrer litt på nå.. (siden det i ettertid har gitt meg litt problemer med å holde tuppene inne.) Jeg tenkte i allefall at de hadde veldig godt av å komme seg litt ut, og i og med at de er omringet av 1 meter høye kanter med snø, så er det relativt trygt for de. Jeg åpna døra og lot de bestemme sjøl om de ville ut. Agda kom selvfølgelig hoppende ut først. Hu blir bare mer og mer nysgjerrig og tøffere i nikkersen (tøflene?) for hver dag som går. Så med Agda i ledelsen, dukket de opp èn etter èn. Jeg passet godt på i forhold til både katter og evt. hauker, som faktisk fortsatt holder seg i området. Så med tuppene på utflukt så så Evin sitt snitt til å rappe hønsefôr. Jeg tror han var der inne i en halv time.. Både med og uten tupper trippende rundt..


Kom an jenter!!

Tuppene er litt usikre på hvordan de skal forsere veggen med pels..



Askeladden har fått et ferskt egg som han prøver å klekke..hehehe

Min lille tjuv blant tuppene. Heldigvis ingen hønsetjuv... Gud så festlig jeg er i dag... hahaha. Zafira og jeg har hatt altfor tørr humor hva tuppene angår... Beklager å belemre dere andre med vår forferdelig dårlige humor!

Agda tar ledelsen i dagens luftetur

Så de siste dagene så har de vært på tur i sola, og når mørket har falt på. Vi har instalert noen lyskastere med sensorer så det er rimelig opplyst når jeg er ved tuppehuset. Det er befriende å slippe å måtte kave seg fram i mørket... Så takk til min kjære mann. Som dere også ser så har snøen vokst betraktelig de siste dagene... Jeg gir opp

Men det som nå har skjedd er at tuppene vil jo ikke inn igjen!!! Så jeg har rett og slett gjort meg sjøl en god gammel bjørnetjeneste.. Igjen så er Agda den værste av de, hu hopper ut igjen så fort jeg har løfta hu inn. Så med tre tupper utafor og en i handa prøver jeg å kommandere Evin ut av huset mens Ask sitter bak meg og piper.. Monsen lusker blandt istappene som henger fra taket...

Dyrehage? Neida.. bare en vanlig dag her på Bruket :)

1 kommentar:

Nina og Bonnie sa...

Såååå flott bilde av istappene. Veldig orginalt.

Moro på bruket, ja. Skjønner det er litt kaos med snøen. De tuppene dine vet hva de vil. De har nok fått vårfornemmelse de siste dagene akkurat som meg. Når mildværet kommer blir en litt lettere til sinns.

Ser dere har nok snø, dere også. Neste er traktor her. Kommer det mer til helgen må jeg begynne å flørte med en traktor-sjåfør.