torsdag 2. juli 2009

Båttur og sommerkos


Nå som sommeren har kommet så var det på tide med en forandring i huset. Søstra mi og jeg har alltid vært avhengige av å ommøbelere. Vi har holdt på sia vi hadde jenteromma våre vegg i vegg hjemme. Så jeg satte i gang. Sofa og møbler blei flytta på så vi fikk en mer åpen og luftigere stue nå på sommeren. Kommoden har jeg fått av søstra mi. Glassa og de små englene er også fra hu. Hu er en fantastisk flink glassblåser. Gå inn her på Gladglass så får dere et innblikk i hennes kreative verden. Det lille hvite skapet som glassa står i er laget av min oldefar for over 30 år sia. Det var oppbrinnelig et medisinskap. Ingenting er som å ha gamle ting fra familien, og spesiellt ting som er laget sjøl. Rosene er fra hagen og lukter så utrolig godt!


Mor og høna Heidi:)

Et nytt prosjekt er på gang takket være Zafira. Jeg har spart på disse smijerns sengeendene i mange år, for jeg visste at jeg en dag ville kunne bruke de til noe spesiellt. Så da kom Zafira opp med den geniale ideèn med å sette de på friland, ved bålplassen, for å lage et klatrestativ til roser og eføy. Det vil fungere som et blomsterskjermbrett når vi sitter ved bålet, og som et fantastisk blikkfang fra verandaen og veien. Tusen takk vennen! Og i morra skal jeg sporenstreks til Gjennestad og investere i roser. Bla. Santana, som jeg ga til Zafira for noen uker sia som starta hennes rosegalskap. Rosene på Santana er store, fylte og de ser ut som om de er lagd av speilfløyel.


Så var det årets første tur på Farris. Vi har en båt fra 70tallet, populært kalt Loppa. Evin var med mye utpå for to år sia og storkoste seg. Han hater å kjøre bil, men båt i plan er helt greit... Han kjente igjen båten med en gang og hoppa rett opp på dekk! Asken har aldri vært i båten, så vi var fryktelig spente på åssen det ville gå. Det er ikke alle bikkjer som takler å være i bår, og spesiellt en båt som er så liten og som går så fort. 40 hester på 13 fot er rein matematikk hva fart angår.

Vel..... For å si det sånn: vi hadde uroa oss en smule unødvendig..... Kaptein Ask på plass! Han sto sånn hele veien utover. Jeg ler meg ihjel av den bikkja!!!
På vei hjemover etter en fantastisk kveld på vannet. Evin og Ask sovna i båten på vei hjem. Kan man oppleve større lykke?

St.Hansaften blei en kjempekoselig kveld. Vi ba ned naboene, grilla og tente opp bålet. Skravling rundt bålplassen til langt ut i den lyse sommernatta.

Tilbake til kvelden på Farris. Evin i en meget avslappa stilling da han slokna hjemme etter turen

Plassmangel står ikke i veien for Ask sin oppgave med å passe på at mamma har det bra og sover godt i sofaen.

2 kommentarer:

hårball sa...

Fine, fine Asken som er Kaptein!

Gry Viola og Roxie sa...

Så filink Ask er som kaptein og så flink til å passe på mor!!
Kjempe fine bilder.
Så lurt det var med senge endene i smijern!!
Ha en fin sommer videre!!