mandag 29. juni 2009

En midsommerdags drøm

Jeg skulle på en måte ønske jeg kunne sagt at jeg har bedt Evin posere rundt om i forskjellige bed både hos Zafira og meg, men det er dessverre ikke tilfellet. Jeg veit ikke hva det er med eldstemannen vår, men han har et enormt behov for å bokstavelig talt være midt oppi hageleringa. Så her om dagen var det på`n igjen. Kornblomstene våre hadde blitt slått ned av et kraftig regnvær, og hadde lagt seg utover. Jeg holdt på ute i hagen og plutselig så jeg at Evingutten hadde funnet seg til rette midt inni den store stauda mi. Jeg har virkelig ingen forklaring på hvorfor han alltid skal sitte oppi nye bed, posere ved siden av nyplanta trær og eføy, eller sette seg midt oppi en stor plante. Han er og blir min hengivende gartnerassistent..


En av de virkelige store stolthetene mine i år. Klokkebusken (som var helt uten blomster pga vanskøtsel av hele hagen da vi flyttet hit) og villrosa vår har danna en naturlig blomsterportal. Villrosa er tett av lyserosa små blomster. Det er egentlig et villskudd, eller en poderot, som vi har latt vokse. Nå rekker den helt opp til taket, og har vokst rundt hjørnet og bortover veggen mot verandadøra. Den er et utrolig syn nå! Jeg måtte dra Zafira bort her i dag for å vise hu stoltheten min. Hu og jentene har ikke vært her på over 3 uker (noe som er en hel evighet) fordi både Aida og Carmen er i løpetid. Så i dag måtte jeg få hu over hit uten jentene så vi fikk tatt en hagerunde her på Bruket.

En annen stolthet på Bruket. Noen av de gamle rosene som var her da vi flytta hit. De sang også på siste verset da vi kjøpte huset. Nå etter 3 år med pleie så er de overøst med knopper og blomster. Jeg kan sitte i timevis på benken og bare nyte synet av de.


"Hvis du skal holde på i hagen hele sommeren så må du ha på deg hagehanskene, mamma!"

Grunnen til at jeg er så engasjert og stolt over hagen i år er fordi det er første året hvor alt det harde arbeidet vi har lagt ned her på Bruket virkelig vises. Da vi kom hit så var det kun 3 roser som det nesten ikke var liv i, en overgrodd hage med forvokste busker og frukttrær, og resten av Bruket besto av gress og ugress. I delen av hagen der hønsehuset nå står var det ingen bed, kun mose, og inngangen vår besto av pukk helt inn til inngangsdøra. Bruket er jo i en evig utvikling, men i år ser jeg virkelig at drømmen min om en hage med stor variasjon i stauder, roser, bærbusker, fruktrær, og en følelse av ro og inspirasjon ; den drømmen er på vei til å gå i oppfyllelse.

Dronninga Aida her i en demostrativ "jeg gidder ikke å være med på alt dette surret" stilling.

En av de nye rosene jeg har investert i i år. Jeg har alltid trodd at roser er vanskelig å få til, men det har vist seg at man kommer langt med god jord, gjødsel og kjærlighet.


I fjor var jeg ute i nattens mulm og mørke og stjal noen ville markjordbær. Nå har de spred seg villig og er søte og gode. Finn et strå og træ dom på...

Min elskede mann og Askeladden nyter solnedgangen sammen

Naboen vår har endelig fått høns de òg!! Vi har vært deres prøvekaniner i ett år, og da de så at det gikk bra hos oss så turde de også å satse. Så nå er det plutselig 10 høner i nabolaget her. Og selvfølgelig måtte mine to pelsdyr inn og sjekke! Det mest sjarmerende og utrolige var at kyllingene syns det var helt greit.

Ja så var det her hjemme på Bruket, da.... Her har vi visst ikke høns i hønsehuset, her har vi de i sofaen.. Om det er lov eller ikke er visst totalt irellevant...


På en annen side så er tuppeluppene noen fantastiske eggleggere om dagen. På et tidspunkt så har vi vært oppe i 30 egg. Og nå som de går mye fritt ute, så er det litt av et detektivarbeid å finne egga! Men hva gjør det vel med en liten utfordring i hverdagen nå som det er midtsommer?

God sommer alle sammen! Nå er endelig tia her som vi har lengta så etter!

7 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Så koselig du skriver! Er så koselig å se rosene!! Noen av de gamle rosene hadde bestemor i hagen!! Koslig med høna i soffan!!
Ha en fin sommer videre!!

Nina og Bonnie sa...

Her var det mange flotte bilder. Og for en fin pion du har. En nydelig farge!!! Roser er lett som bare det, gjødsel er det som skal til. Moro du har tatt vare på de gamle, det er ikke lett å få tak i gamle roser nå. De skal dufte mer, stemmer det?

De dyra er rare, Charlie legger seg også midt i blomstebedet. Det må være kaldere der har jeg funnet ut.

Ikke dårlig av deg å få omvendt Zafira. Hun pusler i hagen hver gang jeg går forbi der. Moro.....

Anelille sa...

Tusen takk dere:) Det virkelig bugner her om dagen. Nina: Håper ikke vi skremte livet av deg og Charligboy i sta;) Ja du lukter så godt de rosene, og de to nye jeg har kjøpt er to gamle engelske typer som lukter nydelig av vanilje og blomster. Ja Zafira er jo nesten mer hekta enn meg om dagen, og det skal godt gjøres!!! hahaha. Det er så koselig! Vil du være med på staudebytte til høsten? Er noen av de du har som jeg har sikla på ei stønn;) Gry: Det er så koselig når du er innom og legger igjen en hilsen:) Åssen går det med dere i varmen? Overlever Roxie? Vi var på årets første båttur i Farris i kveld og Asken som aldri har vært i båten vår sto over vindskjermen og lekte skipper. At det går an. Jeg aner ikke hva det er med dyra her på Bruket.

Nina og Bonnie sa...

Staudebytte hørtes morsomt ut. Hva er det jeg har som ikke du har???? Det kan ikke være mye.hahahaha!!!

Nei da, vi vart ikke skremt:o) Jeg er bedøvet av varmen og har ikke noe reaksjon i det hele tatt.

Gry Viola og Roxie sa...

Hei på dere! Det går bra med Roxie i varmen, men hun vil helst inn for vi har skrudd på pumpa slik at den blåser bare kaldt så da klarer vi å holde 22-23 grader inne. Det er nesten litt kaldt når en kommer inn fra 30grader ute.
Ha en fin sommer videre!!

Anelille sa...

Ja du kan så si Nina;) Det er et par tre stauder som står ved steinene borte ved sommerhuset deres:) Kikker alltid inn hos dere når jeg er forbi, for det er så flott i hagen! Du er så flink vennen:) Da får vi med Zafira også på byttet, og kjenner jeg søstra mi rett så vil hu være med også:) Vi pleier alltid å bytte. I kveld er det virkelig deilig ute. Det er kjølig og svalt. Må vel ut ei runde nå snart, også må jeg vanne roser og jordbær. Vi tok inn vår første skål med jordbær fra hagen i går. Hurra. Nå må jeg skjerpe meg og få kommet meg innom deg en dag. Når går du ut i ferie?

Nina og Bonnie sa...

Jeg har ferie!!! Yes, fri!!!! Hadde vært et helv.... å jobbet i denne varmen. Skal ha ferie til den 20 juli.