mandag 15. juni 2009

Hagegalskap


Ja hva skal jeg si? Igjen så har vi gått i fella. Vi skulle jo bare ordne noe veldig lite i hagen til Zafira, vi skulle plante noen takløk.... For det var litt koselig med noen planter ved inngangen siden vi hadde laga det pene steinbedet. Vi burde visst bedre.. vi burde ha sett tegniga, vi brde ha stoppa!!! Men neida.... så igjen sto vi der, med et prosjekt vi ikke ante størrelsen eller konsekvensene av. For ikke å snakke om utgiftene på... hahahahaha

Så da satte vi igang. Vel uvitende om omfanget som skulle utvikle seg. Aida følger spent med på at mamma planter en rose ("Santana klatrerose, H4-5, veldig hardfør, får store duftende fylte blomster i klaser) Prosjektet med rosebue ved inngangen er noe Zafira og jeg faktisk diskuterte i høst. Men så tenkte vi at det kanskje ikke ville bli gjennomført fordi det kosta litt og var såpass mye jobb.. jada... Rosene blei planta, min som egentlig var ment til å ha oppover veggen, men så blei det plutselig en bue i steden gitt!!!

Godt Boblis har god plass!! Jeg må si til mitt forsvar at jeg ikke har kjøpt en staude siden vår første vår i huset for 3 år sia. Jeg har bare bytta til meg, henta i naturen og sådd selv. Så da jeg gikk amok på Gjennestad, delvis fordi jeg måtte vente på at ei venninne som jobber der skulle gå til lunsj, ja du Anna! :), så tenkte jeg at jeg på en måte hadde lov til å gå litt berserk. Mannen min var litt sjokkert, men tok det pent da jeg kom hjem. Jeg hadde advart han om innhogget i visakortet, hahahaha. Men FOR er lykkelig kone han hadde da jeg kom hjem! Grunnen til at jeg kjøpte staudene var fordi jeg opprinnelig skulle ha 3 forskjellige roser for å ha i rosebedet mitt foran huset. Og på gartneriet for meg så er det vel det samme som for folk som liker å shoppe og som er på et stort salg i en klesbutikk. Ting har liksom bare en tendens til å tilfeldigvis havne oppi korga..... Det skal forresten også nevnes at før jeg hadde begynt å handle noe som helst så blei jeg tatt for å jobbe der hele 3 ganger!! Jeg aner ikke hvorfor. Jeg sendte melding og fortalte det til søstra mi, og hu og sjefen hadde ledd seg ihjel på jobben. Svaret jeg fikk var at de lurte veldig på hva jeg hadde på meg!

Så hadde Zafira sitti på verandaen og tenkt litt igjen da.. Så søndag morgen våkna jeg til et bilde på mobilen av dette bedet, da tomt, hvor det sto klar beskjed under: Da veit du hva DU har å gjøre i dag :) Vi skulle i bursdag til svogeren vår. Det var utrolig koselig, men midt i kaffen fikk jeg nok et bilde fra Zafira, denne gangen av alle staudene hu hadde kjøpt og med kommentaren HJELP! under.. Hahahahaha. SÅ etter bursdagen var det bare å få med seg gutta og komme seg i en fart bort til Zafira for å hjelpe henne. Jeg er jo tross alt oppnevnt som hennes privatgartner! Utrolig dårlig betalt... men mye moro!

Dette irriterer meg egentlig bare.. Zafira fikk små spirer av Basilikum og Tomat av meg for noen måneder siden. Mine har sstort sett tatt kvelden, men hennes? Joda, store, flotte og oppesen er de! Arg!

Ja så var det gjødselprosjektet mitt. Det har vært så spennende, men min mann har ikke vært så enig i det. Som jeg sa i forrige innlegg så har det lukta hest i hele inngangspartiet vårt hahaha. Men dagen kom da det lukta sterkt nok til at jeg skjønte at det var klart. Da var det bare å finne fram dørslaget og sile opp i en rein bøtte, for så å helle det på flasker. Jeg brukte den lille hagakanna mi for å helle på flasker, og det fungerte veldig bra. Etter å ha stabla 21 liter med brenneslegjødsel i boden, sa jeg til mannen min: Noen brenne sprit og legger i opplag, andre setter vin, mens jeg lagrer gjødsel! Hahahahahaha. Noen må se å få lagt meg inn snart ass... Men uansett, jeg bruker ca 2dl til 10l vann. Gjerne litt mer også. Gjødselen er veldig konsentrert. En annen mulighet er å ha en bøtte med brenneslegjødsel tilgjengelig, ta det du trenger og bare etterfylle med vann. Jeg gjør ikke det av èn god grunn: hvis du tar det på flasker så lukter det ikke:)

Jeg var litt stolt da jeg var ferdig med 21l konsentrert gjødsel:) Det tar bare 1 1/2 uke fra man legger brenneslen i vann til det er ferdig. Så nå skal jeg igang med en ny runde for å bli kvitt resten av brenneslen i hagen:) Flott å ha til inneplantene også.

Vakre, vakre foredla syriner fra svigermor. Jeg har fått runnere av de til bursdagen, så nå er det bare å komme seg ut og plante

Så satt JEG hjemme her en dag og tenkte... Om jeg skulle få oppfylt drømmen min om bålpass i hagen? Vi har masse naturstein, som jeg er veldig svak for, som du Nina helt riktig poengterte:). Så mannen min fikk på plass de største, og ødela i samme slengen trillebåra vår..., også lagde jeg verdens koseligste steinbålplass! Jeg har laga den ganske stor sånn at bålet har god plass rundt hvis en glør skulle sprette, eller en kubbe sige ned. Og vannslangen er selvfølgelig ikke langt unna:) Det var noe helt spesielt å kunne sitte der i varmen en lys sommernatt. I sånne stunder er livet godt. Vi har også fått rydda og ordna i kroken på verandaen nå, som er under tak noe vi bygde i fjor, og nå er det grill rett utafor, sofa og stearinlys i kroken. Vardens beste sted å sitte når det regner. Gjennom vinduene har vi god utsikt mot hagen og hønsehuset.

Og normaliteten er som vanlig borte her på Bruket.. Selvfølgelig må Miller drikke av den lille fontena vår. Det er jo helt normalt!

Herlige, herlige steinbed. Det fremmeste bedet er det første jeg laga da vi flytta hit. Nå har jeg fått lagt stein rundt og det kom så flott fram!

Ja så var det mitt prosjekt. Inspirert etter timer av jobbing hos Zafira så kom jeg på den gamle drømmen min om å ha steinbed foran hønsegården. Så da var det bare å flytte stein igjen. Denne gangen hadde vi av en eller annen merkelig grunn ikke trillebår, så vi fikk god trim den dagen.

Evin har sovna i bakgrunnen. Jeg har brukt en helt vanlig søplesekk som jeg har stikki hull i for drenering. Plasten holder ugresset vekk.

Etter 200liter jord og planting er bedet ferdig. Nå lager det en god inngang og pynter opp hønsegården, og bringer hønsehuset inn i resten av hagen vår.

3 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Så mange fine bilder!! Likte veldig godt det av syrinene. Alle 3 fargene er like fine!! Flott hage du har!!
Ha en fin uke videre!!

Nina og Bonnie sa...

Hei, har du vært hos Zafira og fiksa hagen igjen? Det ble fint!!!!

Og neslegjørsla er på flasker. Funker det??? Det er jeg mest nysgjerrig på. Vi har litt nesle å ta av vi også. Kanskje til tomatene og agurkene?

Og så fint det er blitt i hagen din. Jeg er nok svak for stein i hagen jeg. Bare å komme inn om en kveld, jeg er stort sett hjemme.

Anelille sa...

Å tusen takk! Det er så koselig å få tilbakemeldinger av dere. Det betur veldig mye for meg:)
Nina: jeg har skrivi om brennesleprosjektet på innlegget nå.Så da er det bare for deg å sette igang. Hvis ikke så selger jeg en flaske for en femtilapp:) Det er en fantastisk gjødsel. Stemorene mine har tatt helt av etter at jeg begynte å bruke det på dem. Og ja jeg kommer gjerne innom en dag. Har tenkt på det lenge nå:)
Gry: Ja som jeg har skrivi nå så har jeg endelig fått runnere av de syrinene fra svigermor. Jeg elsker det bildet jeg også. Blir glad bare av å se på det. Og de hvite har tredoble kronblader. De er så vakre!