torsdag 1. oktober 2009

En dag i vårt høstliv

Dere som har fulgt oss ei stønn veit at det hører hvertfall èn bildespesial til hver årstid. Nå har vi kommet til midten av høstmånedene, så det er på tide med spesialiteten fra Bruket. Som jeg har nevnt tidligere, så treffer hverdagen meg noen ganger som en positiv følelse. Jeg er så heldig i forhold til å ha så hengivene dyr og mann rundt meg. Og det er det denne bildeserien gjenspeiler, kjærlighet og samhold. Og litt galskap selvfølgelig! Og jeg tror nok at det første bildet med Miller og Ask taler for følelsen som råder på Bruket om dagen. Stolt blir jeg!

Dagen starter med at vi har fått brev fra Mommo i Tønsberg. Askeladden var så flink og bar det helt fra postkassa og hjem. Han mente det var en jobb til som måtte gjøres, nemlig total ødeleggelse, men jeg vant den kampen gitt...

Igjen forskjellige meninger. Jeg skal henge opp vask ute i den deilige krystallklare høstlufta, Miller skal demonstrativt sove i kleskurven..

Blomstringstia er så visst ikke over her hjemme. Ringblomst og mitt varemerke, blomkarse. Det er også masse knopper ute på samtlige rosebusker og jeg ber en stille bønn om at de skal rekke å springe ut, men vi hadd første frostnatt for noen dager siden så jeg har mine tvil. Det hadde vært den perfekte avslutning!

Galskap er jo normen her hjemme

Vi er på langtur i sola. Tuttane må hvile litt etter 1 1/2 times tur ned til Farris. Og hønker som de er så stiller de villig opp til fotoshoot!

Vi var så heldige å få gå tur med ei litta blå tispe. Blue Merle er en veldig sjelden farge på Sheltie, så det var en opplevelse. Og Evin er Evin, hønk som alltid. Og hu lot seg sjarmere, men var nok litt lei da vi kom tilbake til bilen etter 3 timers tur. Evin var pussig rolig resten av dagen, helt til kvelden kom og det jaggu plutselig dukka opp hele FEM tisper!

Vi drukner i egg om dagen:) Og jeg er faktisk like glad hver gang jeg finner noen under ei tuppe på morran. Rart hvor lite som skal til for å glede meg.

Prøver å få tatt opp igjen brødbakinga etter en rimelig laber periode. Har liksom ikke blitt tia te det. Men nå har vi deilig nybakt rugbrød fra min egenkomponerte oppskrift. Ingenting slår rykende ferskt grovbrød med smør og brunost

Utpå ettermiddagen måtte jeg bite i det sure eple og komme meg ut og få skifta hos tuppene for høsten. Mangel på spon fikk kreativiteten i gang og jeg dekte med løv fra hagen. Et tynt lag med spon underst og godt med høstløv oppå. Tuppene elsker det, for da er det masse spennende å sparke og leite i

Ny mat tiltrekker seg nye gjester..... Bare nevner at det blei en lite festlig kveld hva magen til Evin angår. Men hadde jeg hjerte til å stoppe han i kraftfôrspisinga? Hm..nei...

Og selvfølgelig: Galskap nr.2 i dag: samma for Agda om huset er reint eller ikke. Legge egg i urtekassa mi skal hu! Kort vei for meg å hente egga da
Etter middag og en meget deilig og velfortjent hvil på sofaen (jeg er ikke et supermenneske heller!) så er vi klare for kveldstur. Som de fleste andre ganger så dukker det opp et katteproblem, men denne kvelden blei det nesten litt mye for fungerende Kattevakt Espen. Han hadde noen heftige skraper etterpå.

3 av 5 herlige tisper, og Tuttane mine er i gang...

Tja... Det blei litt heftig da vi kom hjem for Judith er i full løpetid og da er Mr.Hønkitønk på plass! SJeldent han leker, men da var han spretten gitt! Alt for å vise seg fram for damene!

Stolte stolte mannen min. Tatt i øyeblikket før låta hans blei spilt på P1 i beste sendetid på lørdag!! Hans livsdrøm blei endelig oppfylt og vi var i fyr og flamme her! Hvis dere vil høre på låta så gå inn på nettradioen på Nrk, søk på store norske også ligger den som link med datoen 12.09. Låta, og et utrolig vakkert brev som Espen hadde skrivi uten at jeg visste det, kommer helt mot slutten av programmet. Link til nettradio
Det var vel for mye forlangt at Monsen og Miller skulle bry seg, men på en annen side så er de alltid veldig opptatt av jobben min! Kan ikke skjønne at garn og kos står så høyt i kurs hos to katter. Haha

Og der var varmelampa til tuppene på plass for høsten og vinteren. Eller hønebordell-lyset som vi kaller det... Tror de har noen ledige kvelder i slutten av oktober, men har hørt rykter om at det fyller seg raskt opp.

Endelig kveld og kos etter en aktiv og innholdsrik dag på Bruket. Det er ikke alle dager det skjer så mye, men det går faktisk rimelig i ett. Og ofte skjer det ting som vi ikke har planlagt som viser seg å fylle dagen med noe positivt. Det er det som er livet og hverdagen faktisk!

Etter litt kveldskosing i senga med pappa, så tusla en lykkelig og trøtt Evin inn i stua og la seg på plassen i sofaen. Etter ca 5 minutter så han sånn it. Fire labber i været og fornøyd snorkende i drømme.
God høst til alle dere flotte mennesker der ute. Og husk å ta vare på hverandre, for nå er tia for ro og kos kommet :) Høsten er endelig her!

2 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Så fine bilder du tar! Misunner deg alle de egga altså! Ingen ting slår egg som er ferske mot de som er i butikken. Heldig vis så får jeg sniki til meg egg hos søskenbarnet mitt som driver med tupper.
Fine pusekatter dere har!!
Ja vi har hatt deilig vær i september her og det ser ut som at oktober føller opp. Det tar jo noe av støyten for det dårlige været vi hadde i sommer!!
Ha en fin dag og takk for titten hos dere!

Nina og Bonnie sa...

Det skjer alltid noe hos dere. I forhold virker livet vår fryktelig kjedelig. Moro med en sånn hverdagshistorie om livet deres på Bruket.

Sees snart, Ane-mor!!!