mandag 5. januar 2009

Tøff start


Før jeg forteller denne historien så vil jeg understreke at jeg ikke er ute etter å "ta" en spesiell type raser innenfor bikkjer, jeg ønsker å få frem at man aldri skal stole 100% på bikkjer, selv sin egen. Jeg lar f.eks aldri barn være aleine med gutta, selvom de "bare er sheltier", av den grunn at jeg vet at bikkjer uansett rase har instinkter og til syvende og sist er dyr. Vi skal ha respekt for dyra vi lever med og alltid huske på at selvom den aldri har oppført seg agressiv eller truende, så kan èn gang være den første. Gutta mine er en av de beste tingene som har hendt meg i livet, og jeg elsker de over alt på jord, men jeg har alltid i bakhodet at jeg må gjøre det som står i min makt for å unngå farlige situasjoner. Men som jeg kommer til å fortelle, så kan ting gå veldig galt veldig fort.
Zafira og jeg har snakka om denne episoden mange ganger i ettertid, og som hun er veldig opptatt av er nettopp det at det er dyr. Carmen kan ha gitt et signal som har trigget den andre tispa, det vet vi ikke. Men uansett så skal det ikke skje det som skjedde.



Rasen Dogo Canario/Presa Canario

Zafira og jentene var på tur og var på vei oppover mot bilen. Litt bortenfor hadde Zafira lagt merke til noen som gikk med en bikkje, så hu valgte å ta en litt annen rute oppover. Hu tok så Aida i band for å forsikre seg om at hu ikke fikk det for seg at hu skulle løpe bort og hilse på folka. Aida mener jo tross alt at alle to- og firbente som dukker opp er der kun for henne:) Carmen, som nå har runda 9 år, gikk løs ved siden av, og de hadde bilen i sikte. Da oppdager Zafira at bikkja hu tidligere hadde observert var løs og hadde kursen mot de. Bikkja løp bort til de og Carmen gikk litt fram for å hilse. Zafira så at det var ei tispe, og ofte kan det være problemer når fremmede bikkjer av samme kjønn møtes.

Så plutselig angriper den ca 60kg store tispa og flyr rett i halsen på Carmen. Hu hyler til og går i bakken. Tispa slipper taket for så å på ny fly i strupen på Carmen, og filleriste hu. Alt går forferdelig fort og det eneste Zafira klarer å gjøre er å prøve å sparke vekk tispa, men hu slipper ikke. Så flyr det en tanke gjennom hodet på Zafira at hu kan sparke hu i buken for å få hu til å slippe, men hva om tispa da går til angrep på Aida eller hu sjøl? Så Zafira unngår det, men fortsetter istedet å hyle til bikkja om å stoppe. Så kommer eieren løpende og får rivd vekk tispa. Hu setter tispa på plass og får tatt hu i band. Carmen kom seg opp og blei gående i ring bak Zafira. Det var på det tidspunktet ikke tegn til blod eller skader. Eieren av tispa beklaget så mye og ønsket å gi Zafira nummeret sitt i tilfellet noe skulle skje. Eieren var oppriktig lei seg og fortalte at noe sånt aldri hadde skjedd før. Zafira takket nei til tlf.nr, siden det virket som at Carmen var ok, og kom seg i bilen.

Carmen med dren

Da Zafira kommer hjem oppdager hu at Carmen har et stort bitt i strupen. Det var delvis skjult under pelsen. Først nå ser hun hvilke skader den andre bikkja har påført henne. Dyrlegen er stengt for dagen, og Zafira må vente til dagen etter for å få stoppet infeksjonen som allerede samme kveld begynner å vises sammen med blodet. Carmen får lagt inn et dren dagen etter og blir satt på penicilin. Hu er også stiv og har vondt de første dagene etter angrepet fordi hu blei slått i bakken.



Heldigvis endte det bra, og som vi snakket om, heldigvis er Carmen så stor som hu er. Men hva om det hadde vært Aida? Eller en av gutta ? De hadde ikke hatt nubbtjangs. Da hadde det endt med en tragedie. Det knyter seg i meg bare jeg tenker på det. Episoden har rysta oss alle. Så som jeg sa innledningsvis, bikkjer er menneskets beste venn, men vi MÅ ikke glemme at til syvende og sist så er de dyr med nedarvede gener og instinkter.

Sitat fra info om rasen Dogo Canario/Presa Canario:

  • "As mentioned before, the presa IS dog aggressive, particularly with same sex, similar breeds. To date, it is rare to find two intact males able to co-exist peacefully. Females can do it, but it takes the right combination. We generally do not recommend someone try to be "the one" to make it happen, because better people then you have already tried..."

Heldigvis så endte det etter forholdene bra....

1 kommentar:

Nina og Bonnie sa...

Hei Ane!
Så grusomt med Carmen. Det er IKKE gøy. Jeg kjenner jeg får vondt i magen. Men det er vanskelig å forutsi noe sånn.

Hilsen Nina og Charlie