torsdag 16. april 2009

Våryr


Ja da var vi endelig i gang! Vi har knekt vintertia, vi har knekt mørketia og vi har jaggu meg knekt snøen! Så det eneste som gjenstår nå er å si Horra horra horra!!!! Ja vi er våryre alle mann om dagen. Sola skinner og vi er endelig kvitt snøen og det spirer og spretter over alt. Jeg merker det veldig godt på Bruket her hjemme. Kattene er mye mindre inne, tuppene står nå i kø når jeg kommer for å lukke opp for de og gutta bruker halve dagen på å døse i sola og nyte varmen. Det har også begynt å demre for meg hvor travle dagene er her i det halvåret vi er på vei inn i nå. Og jeg fikk bokstavelig talt en skikkelig vekker til morran i dag!

Klokka hadde ringt ett par ganger og både gutta og jeg lå og dorma. Plutselig hører jeg et leven uten like, og før jeg får satt meg ordentlig opp så får jeg en fugl midt i ansiktet! Etter den kommer Miller i full galopp fra sengeenden og rett mot meg. Gutta hopper opp i senga, fuglen flyr inn i vinduet, jeg får hivd meg ut av senga, åpna vinduet og snur meg for å se hvor fuglen tok veien. Der står Miller med fuglen i munnen mens Ask står i døra og bjeffer. Evin står med store øyne og ser på meg å venter tydeligvis på en eller annen form for kommando fra meg, hva nå enn det skulle vært!?! Jeg hiver meg over Evin, tar tak i Miller, røsker fuglen ut av munnen hans og slipper fuglen. Det resulterer i at den stakkars skrekkslagne fuglen svimer bortover senga, og til slutt får jeg kysja den i riktig retning så den flyr ut av vinduet. Nevnte jeg at soverommet er på 5 kvm?!?! Å Gud Bedre! Rolig morra for en hjemmeværende dame? Neida! Så kommer jeg meg endelig ut i gangen, og der møter synet av fjør meg. Hele teppet i gangen er dekka med fjør! Noe sa meg at den de tilhørte ikke hadde vært like heldig som den jeg fikk servert på senga....



Litt roligere og mer meditative ting er spirene og blomstene som dukker opp nå om dagen. Vi ser forskjell fra dag til dag, og det er så spennende å følge med på hvilke stauder som har overlevd vinteren. Jeg planta nemlig ned en hel del stauder i fjor som jeg enten hadde fått, bytta til meg eller finni. Så jeg er kjempespent! Stemor i emaljefatet er et must her på Bruket. I fjor sto de helt til september. De trives så godt, og jeg blir så glad av velvillige og nøysomme små planter:)


Løker jeg satte for 2 år sia av minipåskeliljer. Den første åpnet seg på bursdagen til mannen min i forrige uke:)


Etter å ha hatt pappa hjemme en hel uke så blir savnet for stort for lille Askeladden i løpet av dagen nå som pappa er på jobb igjen. Da er det godt å kunne snike seg inn på kontoret til pappa og sove der.


Pusekos! Samspillet her på Bruket er fra en annen verden. Kanskje det er noe med lufta her? Eller at jeg er hjemme hele dagen? Monsen og Miller blei i hvertfall tatt på fersken mens de hadde kattevask

Ingen vår uten såing. I år har jeg sådd basilikum, tomater, erteblomster, blomkarse og gresskar. Det er noe av det mest spennende og fasinerende å kunne følge med på hvordan et bittelite frø blir til en stor plante som jeg høster f.eks tomater av. Naturen slutter aldri å imponere meg. Egentlig burde jeg vært gartner i stedenfor lærer...

O store lykke :)


Ja Tuppelupper, ja.. Nå har de gått fritt i hagen i noen uker og storkoser seg. Det går bra i forhold til Monsen og Miller også. Miller har et par ganger prøvd å løpe inn i flokken, noe som har resultert i at tuppene flakser opp og lager et leven fra en annen verden. Så hvem som skvetter mest er jeg faktisk ikke sikker på, for det ender med at Miller fyker som ei kule inn i skauen. Apropo å fyke som ei kule... Asketutt har fått det for seg at det er gøy å finne veier ut av gården vår og følge etter andre bikkjer på tur. Det er helt greit så lenge jeg kjenner eierene, men det er det ikke alltid jeg gjør! Så her om dagen sto mannen min inne i stua mens gutta og jeg var ute. Så hører mannen min bare at jeg roper Å fa.. og i neste sekund ser han Asketutten setter fart bortover gata! Jeg løper etter og prøver å nå han igjen, men det er bare å gi opp. Han beiner bort til en nabo og blir stående å hoppe og bjeffe. Jeg banner og sverter inni meg og forbanner meg sjøl for at jeg aldri hadde han på valpekurs.. Heldigvis så viser det seg at både naboen og barnebarnet har hatt bikkjer, så de er vant til det. Men jeg var meget flau da jeg etter å ha sagt unnskyld ti ganger luska hjem med en litt for blid Ask.... Jada!!!


Ro og avslapning nr2: Lysstøping :)


Vi er på vei til tante Zafira i Boblis! Jeg syns det er gøy å kjøre bil, men det syns ikke broren min...

Som det meste annet her omkring så starter gjerne ting med en liten idè som spinner videre til å bli et stort prosjekt. Vi skulle "bare" ordne noen steiner i hagen til Zafira... Her avbildet mens Evin demonstrerer at Aida helt tydelig snart skal i løpetid . Det skal nevnes at Evin er gatas profesjonelle løpetidalarm!!

Idèen er nå blitt et prosjekt, og Evin er igjen gladelig i gang som fast gartnerassistent. Se HER for jobbene han utførte i fjor. :)

Zafira og jeg + 4 bikkjer holdt på i to dager, og blei ferdig nå i kveld. Det blei så utrolig fint! Vi var like ivrige begge to og kom på så mange lure idèer i forhold til planting av løker, stauder, seintblomstrende stauder osv. Utgangspunktet var den store steinen som står der for å skjule et gammelt flaggstangfeste. Med natursteiner fra hagen og den vakre gamle vannpumpa så blei det en utrolig nydelig ramme. Eføyen kommer til å snirkle seg rundt og bortover steinene og til sommeren so kommer det klatreblomkarser fra fjorårets frø hos meg. De skal slynge seg oppover vannpumpa. Bedet syns fra stuevinduet og lyser virkelig opp i hagen. Bak har vi satt en hvit benk under det gamle epletreet, og jeg skal nok få sniki opp noen lykter der! :) Vi var mildt sagt meget fornøy med oss selv i dag:)

4 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Hei på sere!! Så koselig du skriver. Ser for meg alt sammen. Må ha vært et skikkelig komers når den fulden kom inn på soveromme og de firbeinte etter. Så fint du planter og ordner til, det er deilig om våren når en kan være mer ute!!! Ha en fin helg!!!

Nina og Bonnie sa...

Skal si du våknet kjapt. Så moro er det med katter, ikke sant.

Og bedet hos Zafira ble jo kjempeflott.Nå må du bare passe på at Aida ikke river opp blomstene. Ei lita rampejente det vet du. :-)

Du er vist like glad i blomster som jeg er. Jeg koser meg i hagen om dagen. Det er bare så herlig å være ute, bare ute nå i fin været.

Ha en kjempefin helg i fin været.

Anelille sa...

Ja det er jo det store spørsmålet om Frk.Aidalille vil la det være i fred. Jeg har mine tvil. hahaha

Blomster og vår er det beste i hele verden. Det er noe av det som kan gjøre meg virkelig lykkelig! God helg til deg og Charlieboy:)

Anette sa...

Du har så utrolig koselig blogg, Ane :) Må innom og titte hver gang det skjer noe!