fredag 24. oktober 2008

Tuppelupper

Hønan Agda


Ja nå har vi vært ivrige tuppeeiere i ca 4 mnd, og jeg er positivt overraska over hvor sosiale og aktive de er. Hver morra når jeg slepper de ut så flakser de fra luka og helt over til den andre enden av hønsegården. Jeg fikk jo vite etter at vi bygde utegården at det er viktig at dvergraser har god plass, siden de flyr endel. Og det er sant! De flakser og flyr og skvæker og klukker. Det er som om de syns det er helt herlig å endelig få strekt og rørt på seg etter natta.

Det koseligste nå er at de kommer når jeg roper på de. Når jeg nærmer meg utegården så kommer de vaggende mot meg, for de veit at som oftest så betyr det at de får mat. Kraftfôret står alltid framme, men jeg gir de matrester og litt godt ved siden av hver dag. Enten når jeg slepper de ut, eller når de har gått inn for kvelden. Det er utrolig morsomt å se hvordan de reagerer på den forskjellige maten de får. Skalker fra det hjemmebakte brødet mitt står f.eks høyt i kurs, mens pærer ikke var så spennende. I dag vanket det siste rester av tomater fra hagen, og det er så morsomt å se på. Når jeg setter ut skåla så er det gjerne ei av tuppene som tør å gå fram først. Hu napper til seg en bit av hva det enn måtte være av mat og løper avgårde med det, med de andre etter. Det faller liksom ingen av de inn at det finnes mer av samme typen mat i skåla. Så da er det et leven uten like helt til en av de finner ut at det faktisk er nok til alle. Hønsehjerner?? Ho ho ho...


Så lenge kattene ikke er i nærheten så kan døra til gården godt stå oppe.

Hva egg angår så venter vi ennå i spenning. Men som jeg har nevnt før så er det kaldere og kortere dager, så det forundrer meg ikke. Så intil videre så er de til lite nytte, men til mye kos og underholdning for resten av oss på bruket.

Spis riktig og tren jevnlig......

Vakre, vakre høsten

Ingen kommentarer: