fredag 29. mai 2009

Forsommerens deilig travle dager

Endelig er tia her. Den deilige våren og forsommeren som vi på Bruket, og forøvrig alle andre, har lengta etter i over et halvt år. Som jeg har nevnt før så hadde jeg helt glemt hvor travelt det kan være her til tider. De som tror at hjemmeværende uten barn ikke har noe å gjøre har ikke vært på Bruket. Og det er det jeg elsker med hjemmet vårt, det er levende, pulserende liv hele dagen. Ingen dager er like, og det er vår oase i hverdagen.


Vi skal på tur med Carmen og Aidaaaaa! Evin veit han må kjøre bil, men endel ting blir litt enklere når han veit at det i enden av turen venter to spretne tisper.

Deilige dager med turer ut på kyststien og all den frihet det gir.


Mens de unge leker, så syns de litt eldre at det er veldig greit å kunne sitte og følge med istedenfor å bli nedrent av ville og gale ungbikkjer:) Dessuten liker sølvhønken vår godt å posere litt...

Mine elskede allværsbikkjer. Ingenting er som å se og oppleve de i sitt rette element. Da vi var der ute så blåste det bikkjer og kjettinger! Men vi holder ut, og vestlandsjente som jeg er så elsker jeg følelsen av å være ute i skikkelig vær!

Etter en så lang tur, så er det så deilig å kunne komme hjem til oasen vår og kose seg og slappe av sammen med gode venner på verandaen

Jeg aner ikke hvor mange timer jeg har vært i hagen den siste måneden, men så fort det er oppholdsvær ute så er jeg der for å luke, så, renske opp, flytte og plante om. Det er to ting i livet mitt som gir meg en sånn ro. Å gå lange turer i skauen eller ved sjøen med gutta, Zafira og jentene, og det å holde på i hagen mens mannen min mekker. Og i det siste så har Agda finni ut at hu kan hjelpe sin travle hønemor med både det ene og det andre! Det er alltid godt med litt hjelp på Bruket

Selve statementet på sommer. Rabarbra fra naboen, og jordbær!

Hm.... Kom an jenter, Miller har visst flytta inn så da får vi finne oss en annen plass å være....

Så hvorfor ikke prøve kjøkkenet? Vertskapet her var ikke så værst heller...

Eller kanskje her ute på gata hvor pappa mekker på Boblis? Vi kom oss hvertfall ut av porten utten at de merka det, så vi kan jo sjekke litt her jenter. Kom an!

Herr Pinnsvin har flytta inn i hagen vår. Vi fant redet hans her om dagen. Jeg ser han nå nesten hver kveld enten i hagen eller ute på snuplassen. Enhver hageeiers drøm! Jeg håper jeg en dag kan oppleve å bli like heldig som Zafira som hadde pinnsvinbarn i hagen. Så vi heier på at Herr Pinnsvin skal få seg ei heit dame snart. Ho ho ho ho ho

Nytt prosjekt av året: Hjemmelaget økologisk gjødsel. Jeg bruker 1/2 kg brennesle til 10 liter vann. Vi har masse brennesle (som de fleste..) i skaukanten, og i år fant jeg ut at jeg måtte få brukt det ugresset til noe positivt. Ironisk nok så er brennesle noe av det beste man kan bruke i bed og hage. Når det klippes opp og legges i vann i ca to uker så dannes det nitrogen og gjødsel som plantene trenger. Så nå har jeg 50 liter rein gjødsel til roser og bed, og det geniale er at når jeg går tom så er det bare å hente mer fra den ustoppelige gjengen med brennesle som finnes:)

Husk hansker!!!!

Monsen er jo som kjent alltid med på tur i nærområdet. Her om dagen så blei han med på ei av rundene langt inn i skauen. Han er en stor tøff tiger! (Mener han sjøl i allefall...)

Nydelig soloppgang på bursdagen min. Snakk om vakker bursdagsgave!

Og der var dagen over, kveldsroa senker seg over Bruket, mens jeg koser meg med å tenne stearinlys og lykter.
God Pinse alle dere der ute!

3 kommentarer:

hårball sa...

åh, så mye fint å se på og lese!
heia brennesleprosjektet ditt!
jeg ønsker meg ferdige flasker med gjødsel, hehe...

Anelille sa...

Ja jeg veit! E sa her i dag, at nå var det klart tilo å brukes, for nå lukta det fjøs i hele inngangspartiet vårt. Hahahaha. Har faktisk tenkt på det med flasker.... Bestillingen er herved innvilget lille Hårball:) Jaaaaa! Håper du finner L snart, for han kan ikke være Lassaron hele sommeren...

Gry Viola og Roxie sa...

Hei til der på bruket!! Det er så morro å lese det du skriver, om hønene som spankulerer rundt og alle de andre dyra!! Så har dere pinnsvin i hagen!! Vakre bilder har du også tatt som vanelig!!!

Ha en fin uke videre!!

Hilsen oss på bølehøgda!!