mandag 31. august 2009

Brukets vesle bakeri

Nyeste prosjekt på Bruket

Jeg var så heldig og fikk en fantastisk oppskriftsbok av svigerinna mi til bursdagen. Hu sa hu hadde falt fullstendig for boka, og mente den var som skapt for meg. Og det har hu jaggu rett i! Boka er stappa med alt fra oppskrifter, til idèer til hjemmelagde leker. Så i dag satte jeg i gang med å lage hundekjeksgodis. Det tok ikke lange tia før jeg hadde 2stk sheltier som meldte seg frivillig som produkt-testere...


Noen av ingrediensene i min noe egenkomponerte oppskrift: Havregryn, egg fra Tuppelupper og mye kjærlighet. Jeg har laget to forskjellige typer kjeks. En type som jeg kaller Peanøttfristelser, og den andre bærer navnet Honningdrøm. Begge har base med grov sammalt hvete og havregryn. Og det er ikke å se bortifra at både Espen og jeg stjeler fra boksen også....


Her gjelder det å ikke få for store forhåpninger for tidlig på kvelden. Evin har lært at når mamma lager mat eller godis, så får de ikke smake før jeg er helt ferdig. Hvor er da beste stedet å vente? Jo sofaen på kjøkkenet selvfølgelig! Full oversikt over elting, kjevling, utstansing og steking er veldig viktig. Og er det noe Evin kan så er det å holde et øye med ting. Sovende eller ikke!


Tuppelupper, som tross alt har bidratt med en viktig del av innholdet, sitter og pusser seg og skravler utafor kjøkkenvinduet. Jeg kan virkelig ikke tenke meg noe vakrere og mer varmende for sjela enn akkurat dette. Det er virkelig en av de tinga som gjør Bruket til en oase.


Og der hadde vi våkna, og er i gang med forberedelsene til produkt-testing. Evin og Ask har fordelt oppgavene seg imellom. Evin er sjefssmaker og dagens produktinspektør, Asken står for nøye testing av konsistens, farge og utseende på kjeksene.


Selvom gutta er høyt oppe i systemet hva testing av produktet angår, så er det til syvende og sist mor som bestemmer. Produktinspektør eller ikke, her skal det utvises ærbødighet og stolthet overfor arbeidet som utføres.

Etter en nøye gjennomgang av Honningdrøm og Peanøttfristelser er Asken så sliten og mett at han ikke orka å holde hodet oppe lenger. Han velger å ta en velfortjent hvil etter jobben.

Det var to lykkelige bikkjer som flata ut på kjøkkengulvet etter endt arbeisdag på Brukets vesle bakeri.

4 kommentarer:

Gry Viola og Roxie sa...

Så flink du er til å bake! Det må være ekstra morro når du selv (el høna) står for noe av ingrediensene!! Så flinke prøve smakere du har i arbeid!!
Ha en fin uke!!

Espen sa...

Jaså,så det var det dere drev med mens jeg søt:-) Syntes det var noe i lufta da jeg sa natta til tutta.

Espen sa...

det skulle da være.. mens jeg sov, og ikke mens jeg søt:-)

Unknown sa...

Ja der ja! Se der, no har Susi lært noe nytt i dag åsså! :)) haha, har aldri kommentert på en blogg før ;)
Sååååå fiiiiin blogg!!!!!!!!! No e æ din nye fan hehehe

<3